Celem projektu jest wspieranie rozwoju umiejętności inżynieryjnych u polskiej młodzieży poprzez wykorzystanie wyjątkowego, historycznego wydarzenia – realizacji pierwszej polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Program „Klucz do Kosmosu” obejmuje szereg działań mających na celu zbudowanie klucza telegraficznego – urządzenia służącego do nadawania sygnału alfabetem Morse’a – oraz nadanie za jego pomocą krótkiej wiadomości.
Nasza szkoła otrzymała dwa zestawy edukacyjne zawierające elementy do zmontowania dziesięciu takich urządzeń. Każdy zestaw składał się z płytki PCB w kształcie satelity oraz dwóch obwodów: klucza telegraficznego i sygnalizatora dźwięku. Gotowy układ może służyć m.in. do generowania dźwiękowych i świetlnych komunikatów alfabetem Morse’a.
Aby przystąpić do montażu, uczniowie przez wiele lekcji zdobywali niezbędne umiejętności: poznawali podstawy elektroniki, wyznaczali charakterystyki prądowo-napięciowe diody i tranzystora, ćwiczyli lutowanie, a także uczyli się alfabetu Morse’a,  który może okazać się przydatny w sytuacjach kryzysowych. Lekcja rozpoczęła się o godzinie 8:00 i  niemal niezauważenie przeciągnęła się aż do długiej przerwy. Podczas lutowania kluczowa była precyzja, dlatego nikt się nie spieszył ale i nie nudził,  każdy pracował z ogromnym zaangażowaniem.
Naszym przewodnikiem był dr Sławosz Uznanski-Wiśniewski, który online instruował uczniów, jak krok po kroku złożyć układ, montując go jednocześnie razem z nimi. Na zakończenie zajęć udało się nadać sygnał „IGNIS” alfabetem Morse’a, zgodnie z otrzymaną instrukcją. Choć nie wszystkie układy działały perfekcyjnie, był to dopiero początek naszej przygody z elektroniką – a początki rzadko są idealne. Ważne jednak, że opinie uczniów po lekcji były bardzo pozytywne, co potwierdza, że warto było wziąć udział w projekcie.

Serdeczne podziękowania kieruję do naszej Pani Dyrektor Magdaleny Mielczarek, która wyposażyła pracownię fizyczną w niezbędne pomoce dydaktyczne, w szczególności w lutownice – bez nich realizacja projektu nie byłaby możliwa.

Zajęcia okazały się dla młodzieży nie tylko świetną zabawą, ale także cennym doświadczeniem, które pozwoliło im zdobyć nowe umiejętności i jeszcze bardziej zainteresować się światem nauki i technologii.

Zapraszamy do obejrzenia filmu.

 

Tekst: Dorota Giezek

Zdjęcia i nagrania: Julia Posypanko i Zofia Kmiotek

Montaż: Adriana  Giezek